Framme i paradiset!

Godmorgon vänner!

Äntligen har vi kommit fram till hotellet efter en lång resa. När jag bokade allt tyckte jag att det kändes ganska smidigt, egentligen var det inga konstigheter men många bäckar små så blir resa väldigt lång.

Jag gillar att testa nya flygbolag så jag var lite extra pepp då vi denna gång skulle flyga med Ethiopian Airlines. Vi har hört både bra och dåligt om de. Vi flög i deras "cloud 9" som är deras benämning på business class. Fräschare och nyare än vad jag förväntat mig. Man satt två och två och ganska nära vilket nu funkade bra men hade jag flugit bredvid en främling hade jag inte varit nöjd.

Sätena och allt var lite i samma stil och klass som SAS business. Lite rymligare kanske. Personalen vänlig och glad. Jag är ingen business expert har bara flugit det med SAS och en gång Turkish och en gång nu Ethiopian.

Vi flög först till Addis Ababa från Stockholm, ca 7-8 timmar. Åt mat och kollade en film sen sov jag hela vägen. Mellanlandning i Addis i några timmar som var riktigt seg då flygplatsen inte alls var så kul. Sent hade vi 5 timmar resa kvar eftersom vi flög till Zanzibar via Kilimanjaro så v gick ner och lastade av och på passagerare.

När vi landade på Zanzibar möttes vi av en vägg av värme, ni vet när man går ut från flyget och det är som att nån står med en hårfön och skjuter mot en. Underbart. Flygplatsen här är väldigt enkel, väldigt manuell. Personalen bar in väskorna från flyget för hand, passkontrollen kändes mer som en betalstation än en kontroll. Är man bara liter smidigt och inte börjar stressa då allt är lite annorlunda funkar det super.

Vi mötte vår chaufför som skulle köra oss till hotellet. 1,5 timme i bil på guppiga vägar. Vi åkte förbi oändligt många bananträd, bussar överfyllda av människor och fotbollsplaner med lekande barn.

När vi kom fram till hotellet var det som att komma in i en ny värld. Baraza Resort and Spa är som ett sultanpalats. Helt galet fint. Bara 30 villor men området är gigantiskt. Efter att ha checkat in och druckit upp vår hibiiskus juice fick vi se vår villa. Vi bor fullt rimligt i en villa på 243 kvadrat med två sovrum, två badrum, lounge, vardagsrum, trädgård och pool. Känns helt overkligt.

Det är så stort här inte bara i vår villa men i hela området att man hör ingen. Man kommer in en för mig en helt ny typ av lugn. Utanför dörren vill villan växer rosa bougainvillea och stora palmer.

Vi tog tillvara på de sista soltimmarna vid poolen. Vi beställde lite juice och snacks varav de friterar chips till oss a la carte. Perfekt med en nypressad passionfruksjuice.

Innan middagen körde jag slut på mina sista krafter på gymmet medan Jenny vilade lite, jag gillar att träna när det är varmt, man blir galet svettig:)

På kvällen efter middagen var vi båda så trötta att vi somnade mer eller mindre samma sekund som vi la oss och vaknade 10 timmar senare!!!

Nu ska vi kolla in stranden,

Ciao ciao

/Claudio

Claudio - Claudio blogg - afrika - baraza - baraza resor & SPA - foodio - palats - semester - semestertips - sultan - zanzibar