Snorklingsutflykt

Tiden verkligen flyger. Nu har vi varit på Baraza i 5 nätter. Hotellet är verkligen något att rekommendera. Man saknar ingenting och det är en av de vackraste anläggningarna jag bott på. Lite som jag skrev i mitt andra inlägg så saknar jag lite av den lokala maten. Jag tror de skulle vinna mycket på det. Men sen finns också de "tråkiga", typ som igår, ett gaypar från nånstans i Europa. Middagen igår var en "Swhali buffé". Äntligen lite mat som är traditionell. Massa olika grytor och risrätter, friterade bröd, grillade skaldjur och fisk. Vad äter de? Sallad (rivna morötter och grön sallad) och sen massa dessert. Men såna typer av gäster kanske man inte behöver känner jag..

Aja hur som helst. Hotellet får toppbetyg av oss. Jag skulle absolut åka tillbaka:)

Sista dagen spenderades vid havet på förmiddagen. Det var vindstilla igår utan särskilt mycket moln på himlen. Det var verkligen gassande varmt. 32 grader men känns som 49 grader sa min app "Weater Pro".

Vi åt en lite tidig lunch eftersom vi kl 13.50 skulle möta upp vår instruktör som skulle ta med oss på snorkling. Även ett fransk par som bor på hotellet följde med.

Vi blev upphämtade av en lite lastbil utanför hotellet. Vi satt på flaket på bänkar utan bälte eller något, instruktören hängde lite lätt utanför bilen. Med oss i bilen var några andra snorklare från ett annat hotell som har samma ägare.

Vi åkte bil i typ 5 minuter, kom fram till en lång trappa som slutade vid havet.

Nere vid havet kunde man se att man "anlagt" en väg genom korallerna så man kunde gå ut till båtarna även vid lågvatten. Såg riktigt coolt ut. Det var dock halt och det va 50/50 att man skulle trilla kändes det som. Vi klarade oss och kom ombord väl.

Sen åkte vi båt några minuter och kom fram till lagunen som de kallar den här. Några andra snorkling/dykbåtar låg här och vi hoppade i. Det var Jennys första snorkling i tropiska vatten. Första gången är alltid speciell. Det är som en ny värld som öppnar sig. Hon klarade sig superbra:) Lite panik i början, snabba korta andetag, simfötterna var överallt..men efter några minuter greppade hon det och det gick super. Snorklingen var fin, såg mycket smått. Sjöstärnor, clownfiskar, papegojfisk, änglafisk och massa fina koraller.

Vi var i vattnet strax under 2 timmar så vi kom upp som två skrynkliga russin. Det blev direkt tillbaka till poolen och beställde in ett fruktfat med passionsfrukt och ananas. Vi räknade lite och kom fram till att jag på dessa 5 dagar själv ätit 50-70 passionfrukter. Kan inte få nog. Så jävla gott!

Nu ska vi iväg så jag måste logga ut. Vi flyger till Pemba om nån timme men det är ca 1,5 timmar till flygplatsen.

Ciao ciao

/Claudio

Claudio - Claudio Hjort - Fisk - baraza - baraza resor & SPA - foodio - foodio matblogg - foodio recept - koraller - paradis - semester - snorkling - tropiskt - zanzibar